top of page

‘Rohingya refugee’ (oorspronkelijke titel als onderdeel van een tweeluik: ‘Wanting to be versus wanting to be enviable’)

olieverf op doek, 50 cm x 77 cm.

Dit is een sociaal-kritisch werk bestaande uit een schilderij en een screenprint. Mijn schilderij toont een Rohingya moslim. De screenprint - niet erg goed geslaagd en ook niet gepubliceerd op de website - legt aan de dag hoe de reclame-industrie op de verlangens van de kijker probeert in te spelen. De pose van het vrouwelijke model op de screenprint is het spiegelbeeld van de houding van het Rohinga meisje. De screenprint en het schilderij sluiten dus vormelijk aan.

Het eerste deel van de titel ‘Wanting to be...’ is gerelateerd aan het verlangen van de Rohingya moslim gemeenschap om wettelijk erkend te worden en bestaansrecht te krijgen. Het tweede deel van de titel ‘...wanting to be enviable' is gerelateerd aan het verlangen van het Westerse reclamepubliek. Door deze twee beelden naast elkaar te zetten, wilde ik de schrijnende tegenstelling laten zien tussen het ijdele verlangen naar consumptiegoederen enerzijds en het gerechtvaardigde verlangen naar bestaansrecht anderzijds.

Ik denk dat dit sociaal-kritische schilderij voor mij een uitzondering zal blijven. Een meer poëtische aanpak lijkt mij beter te bevallen. Ik hoop op een verhalende manier iets te zeggen over de mens en de menselijke conditie. Deze meer directe, hardere vorm van maatschappijkritiek past niet helemaal bij mij als kunstenaar. Bovendien heb ik niet hoeven ervaren wat dit Rohingya meisje meemaakt. Het voelde niet juist om haar af te beelden alsof zij zo dicht bij mij staat. Als mens zou ik mij ter alle tijden voor haar sterk willen maken. Maar als kunstenaar wil ik mijn eigen ei kwijt en mijzelf in mijn werk herkennen. Dit is niet helemaal mijn stem.

Rohingya refugee

All images and site content copyright © 2023 by Maura Polano - All rights reserved 

All images and site content copyright © 2023 by Maura Polano

Maura Polano, next button, Hercules Furens
bottom of page