top of page

A description of this work is soon to be published here on the website. Please check back later for updates . 

'Reproductie Rembrandt'

olieverf op doek, 25 cm x 30 cm

Ik ben erg geïnteresseerd in de zeventiende-eeuwse Hollandse schildertraditie. Meest recent had ik het boek 'Rembrandt - The Painter at Work' door Ernst van de Wetering gelezen. De tijd was rijp om al mijn boekenkennis in de praktijk te toetsen: ik besloot een reproductie van een Rembrandt te maken.

Ik kreeg het advies om slechts een detail van een schilderij uit te kiezen : de reproductie mocht niet teveel tijd gaan opeisen. Een verstandige suggestie, maar dan vallen er wel heel veel indrukwekkende schilderijen van Rembrandt af. Als je in close-up naar zijn werk kijkt, is het vaak erg losjes geschilderd in een donker kleurpalet. Hij is natuurlijk een brilliant schilder, juist ook vanwege die vrije penseelvoering. Maar voor mijn doeleinde was ik toch opzoek naar een detailopname die ook op zichzelf - zonder het totaalplaatje - goed leesbaar is en goed oogt. Uiteindelijk dan de keuze voor Rembrandt's  'Portret van Johannes Wtenbogaert’ uit 1633.

'Reproductie Rembrandt'

olieverf op doek, 25 cm x 30 cm

Ik ben erg geïnteresseerd in de zeventiende-eeuwse Hollandse schildertraditie. Meest recent had ik het boek 'Rembrandt - The Painter at Work' door Ernst van de Wetering gelezen. De tijd was rijp om al mijn boekenkennis in de praktijk te toetsen: ik besloot een reproductie van een Rembrandt te maken.

Ik kreeg het advies om slechts een detail van een schilderij uit te kiezen: de reproductie mocht niet teveel tijd gaan opeisen. Een verstandige suggestie, maar dan vallen er wel heel veel indrukwekkende schilderijen van Rembrandt af. Als je in close-up naar zijn werk kijkt, is het vaak erg losjes geschilderd in een donker kleurpalet. Hij is natuurlijk een brilliant schilder, juist ook vanwege die vrije penseelvoering. Maar voor mijn doeleinde was ik toch opzoek naar een detailopname die ook op zichzelf - zonder het totaalplaatje - goed leesbaar is en goed oogt. Uiteindelijk dan de keuze voor Rembrandt's  'Portret van Johannes Wtenbogaert’ uit 1633.

All images and site content copyright © 2023 by Maura Polano - All rights reserved 

All images and site content copyright © 2023 by Maura Polano

Maura Polano, next button, Hercules Furens
bottom of page